Włoskie ciasto ze świeżymi winogronami

czwartek, września 17, 2015

Długo szukałam sposobu na wykorzystanie nadmiaru winogron z ogrodu sąsiada. Co roku jest tego tyle, że mimo chęci zjedzenia wszystkiego i braku czasu na to, żeby w jakikolwiek sposób to przetwarzać, ciągle pozostają ogromne ilości. Zwykle je rozdajemy komu tylko się da lub po prostu nie przyjmujemy "nowych dostaw" z sąsiedztwa :-)

Szukając przepisu na ciast z winogronami trafiałam zwykle na torty z warstwą galaretki, w której zatopione był owe owoce. Nie o to jednak mi chodziło. Dlatego postanowiłam szukać dalej i tak trafiłam na przepis z wykorzystaniem winogron, oliwy z oliwek i skórki z cytryny. Brzmi wspaniale i takie właśnie jest!


składniki:
2 jajka
2/3 szklanki cukru 
4 łyżki masła, roztopione i ostudzone
1/4 szklanki oliwy z oliwek extra virgin
1/3 szklanki mleka
1/2 łyżeczki prawdziwego ekstraktu z wanilii
1 1/2 szklanki mąki
3/4 łyżeczka proszku do pieczenia
1 szczypta soli
2 łyżki startej skórki z cytryny
2 łyżki startej skórki z pomarańczy
280g małych fioletowych winogron

masło i mąka, do przygotowania tortownicy

sposób przygotowania:
Rozgrzej piekarnik do 175 stopni C. 
Przygotuj tortownicę dokładnie natłuszczając jej ściany masłem i obsypując mąką. Nadmiar mąki wysyp ze środka. 

W dzierży miksera ubij ubić jajka z cukrem aż mieszanina stanie się jasno żółta. Trwa to około 3 minuty. Następnie dodaj masło, oliwę, mleko i ekstrakt z wanilii. Wymieszaj do połączenia.

Do osobnej, dużej mist przesiej mąkę, proszek do pieczenia i sól. Dodaj skórkę z cytryny i skórkę z pomarańczy. Wymieszaj do połączenia startej skórki z suchymi składnikami. 

Dodaj stopniowo suche składniki do mokrych. Wymieszaj delikatnie drewnianą łyżką, aż składniki się ze sobą połączą.  Odstawić ciasto na 10 minut, aby mąka wchłonęła płyny.

Na koniec wymieszaj z ciastem 3/4 przygotowanych winogron. Przełóż ciasto do przygotownej tortownicy i wygładź wierzch szpatułką.



Umieść ciasto na środkowej półce w piekaniku. Piec przez 15 minut, a następnie posypać wierzch placka pozostałymi winogronami, a następnie kontynuować pieczenie przez około 40 minut lub dłużej dłużej, aż wierzch ciasta będzie miał głęboki, złocisty kolor.



Wyjąć z piekarnika i ostudzić na kratce. Po 10 minutach można ciasto odkroić delikatnie nożem od ścian tortownicy, po czym zdjąć obręcz. Wyjęte ciasto na spodzie tortownicy pozostawić do wystygnięcia. 


Smacznego!

Źródło: allrecipes.com

  • Share:

You Might Also Like

5 komentarze

  1. Intrygujące ciasto :)
    Kiedyś piekłam drożdżówkę z winogronami - też dobra :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaka wielkość tortownicy

    OdpowiedzUsuń
  3. Ojej, chyba pierwszy raz spotkałam się z takim "winogronowcem" Nieźle!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniałe ciasto,idzie do ulubionych
    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://karolinakuchmaci.blogspot.com/
    PS: Obserwuję i liczę na rewanż

    OdpowiedzUsuń